Helmikuussa pidettäviin Lahden hiihdon MM-kisoihin on
kerätty vanhoja suksia somistustarkoituksiin. Vanhoista suksista on tehty mm.
valaisimia ja naulakoita. Suksista olisi voinut tehdä myös varsinaisia
vauhtipelejä lisäämällä niihin pyörät.
Niin tehtiin 1960-luvulla. Tosin ihan tarkoituksella ja vakavalla
mielellä.
Kouvolan kaupunginmuseon Kilpakenttien sankarit
–urheilunäyttelyn kiinnostavimpien esineiden joukkoon kuuluu rullasukset. Niitä on
esillä kahdet; pitkät puusukset ja lyhyet alumiinisukset.
Molemmat rullasukset ovat kuuluneet hiihtäjä Lauri
Bergqvistille (s. 1930), jonka hiihtoura sijoittui 1950- ja 1960-luvuille.
Lauri Bergqvist edusti uransa aikana mm. Anjalan Liittoa ja Inkeroisten Vihuria
ja vuodesta 1960 Inkeroisten Terhoa. Hän voitti useita suomenmestaruuksia 1950-
ja 1960-luvuilla, osallistui Zakopanen MM-kilpailuihin vuonna 1962 (50 km,
sijoitus 21.) sekä Innsbruckin olympialaisiin vuonna 1964 (50 km, sijoitus 15.).
Muistitiedon mukaan Suomen hiihtomaajoukkue kuuli
1960-luvulla itäsaksalaisten hiihtäjien harjoittelevan kesäisin rullasuksilla. Suomessakin päätettiin ottaa keksintö
käyttöön. Mallista ei kuitenkaan ollut tietoa, joten suomalaiset tekivät
rullasuksista oman versionsa lisäämällä puusuksiin pyörät. Näiden suksin
suunnittelijana on todennäköisesti ollut voidevalmistaja REX:in ja
hiihtomaajoukkueen voitelumestari Osmo Hillebrand, joka toimi vuosina 1957-1959
Länsi-Saksan Hiihtoliiton valmentajana ja vuodesta 1961 Suomen Hiihtoliiton
arvokilpailujen valmennus- ja huoltotehtävissä.
Näyttelyssä esillä ollevat sukset ovat saattaneet kuulua Arvo
Viitaselle ennen Lauri Bergqvistiä, sillä suksien kärjissä on kirjaimet AU tai
AV. Myllykosken Kilpa-Veikkoja edustanut Arvo Viitanen (1924-1999) hiihti
parhaimmat saavutuksensa 1950-luvulla. Kilpakenttien sankarit –näyttelyssä on
esillä Arvo Viitasen hiihtoasu, joka on lainassa Hihtomuseolta.
Rullasuksiksi muutetut sukset ovat Esko Järvinen Oy:n
valmistamat, ja pyörissä on teksti REDOX. Oy Redox Ab on suomalainen
suksivoidefirma REX, joka perustettiin vuonna 1952. Suomalainen rullasuksi ei tainnut nousta menestystuotteeksi. Hiihtäminen tällaisilla suksilla 1960-luvun
sorateillä mahtoi olla kokemus.
Lauri Bergqvistin alumiiniset rullasukset olivatkin sitten jo itäsaksalaista
valmistetta. Niillä pystyi myös jarruttamaan - toisin kuin puusuksilla.
Lähteet:
Loijas Jani 2016: Kilpakenttien sankarit
– kouvolalaista urheiluhistoriaa. Kouvolan kaupunginmuseon julkaisuja 6.
Urheilumme kasvot osa 1 – talviurheilu. Oy
Scandia kirjat AB, Jyväskylä, 1976.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti