Nämä kaksi kelloa kuuluvat yhteen, vaikka vain toinen on museoesine. Ensimmäinen kello on Kouvolan vanhan rautatieaseman ulkokello, joka on nykyään Kouvolan rautatieaseman odotussalin seinässä. Toinen kello on Kouvolan kokoelmaan kuuluva kaappikello, joka sijaitsi alkujaan vanhan rautatieaseman lipputoimistossa. Kaappikellon koneisto pyöritti myös ulkokellon koneistoa.
Alunperin ulkokello sijaitsi vuonna 1889 valmistuneen Kouvolan rautatieaseman kuistin seinässä. Samanlaisia kelloja oli muillakin rautatieasemilla, esimerkiksi Inkeroisten asemalla.
Kouvolan rautatieasema vuonna 1902. |
Rautatieaseman purkutyöt aloitettiin 25.7.1960. Kuvaaja: Antti Ranta-Knuuttila. |
Kaappikellon valmistajaa ei tiedetä, sillä kellossa ei ole minkäänlaisia merkintöjä. Ulkokellon sijainnin perusteella kaappikello sijaitsi aluksi lipputoimiston ulkonurkassa. Ulkokello siirrettiin aseman päätyyn ehkä vuonna 1913, kun päädyssä sijainnut asuinhuoneisto otettiin toimistokäyttöön. Samalla kaappikellon paikkakin muuttui. Muistaisikohan kukaan, missä kaappikello sijaitsi 1950-luvulla? Kouvolan Sanomat (26.7.1960) kertoo aseman purkamisesta kertovassa uutisessa kellosta vain yhden lauseen verran: ”Sisällä toimiston nurkassa seisoi yksinäisenä vanhan ajan kunnon kaappikello odottaen sekin siirtoaan vanhuuden lepoon.”
Seinäkellon ja kaappikellon kellotauluissa on numeroiden I-XII lisäksi myös numerot 13-24, jotka maalattiin kellotauluihin todennäköisesti vuonna 1928, kun rautateillä siirryttiin 12-tuntijärjestelmstä 24-tuntijärjestelmään. Asiasta uutisoi Kouvolan Sanomat 14.4.1928:
Uusi aikataulujärjestelmä valtionrautateilläSen johdosta, että valtionrautatiet siirtyvät ensi kuun 15 päivästä 24-tuntiseen ajanjaksojärjestelmään, ja kun on odotettavissa, että uusi järjestelmä aluksi aiheuttaa yleisön keskuudessa oudoksumista ja ehkä hämminkiäkin, on rautatiehallituksen aloitteesta ryhdytty toimenpiteisiin siirtymisen helpottamiseksi ja havainnoillistuttamiseksi. Niinpä varustetaan uudet aikataulut kellotaulukoilla, joissa nykyisen tuntijärjestelmän ohella on uusi. Samoin muutetaan numerot kelloissa.Jo tähän mennessä on useissa rautatiejaksoissa tämä työ suoritettu ja parhaillaan sitä jatketaan. Ainakin kaikkien ulkona olevien asemakellojen taulukot muutetaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti