Kokoelmiin kuuluu lentokoneen potkuri - onneksi ei koko kone.
Museon tiedot eivät kerro, miksi ja kuka koneen potkurin on lahjoittanut.
Kokoelmiin potkuri on päätynyt 1960-luvulla. Miten potkuri liittyy Kouvolaan
vai liittyykö mitenkään? Tätä lähdin selvittämään muutama vuosi sitten, kun
museossamme järjestettiin Kouvolan sotilashistoriaan liittyvä näyttely.
Sisällissodan aikana Kouvolassa oli punaisten lentokenttä
aivan rautatieaseman alapuolella sijaitsevalla pellolla. Huhtikuussa 1918
punaiset alkoivat raivata lentokentäksi Utissa sijaitsevaa hevosten
kilpa-ajorataa ja koneet, joita oli kolme, siirrettiin Kouvolasta Uttiin. Sodan
jälkeen kenttää alettiin heti kunnostaa Ilmailuvoimien tarpeeseen. Elokuussa
1918 Utissa aloitettiin lentokoulutus. Utista muodostui nopeasti 1920-luvun
alussa ilmavoimien tärkein lentotukikohta. Mietin, mahtoiko lentokoneen potkuri
liittyä jollain tavalla Utin lentokenttään.
Potkurissa on useita eri merkintöjä. Kyljessä lukee Caudron
C.60 No 29 ja toisella puolella on teksti: Clerget 130 H. V. D. =2646. Lisäksi potkurissa on Suomen
Ilmailuvoimien tunnus; sininen hakaristi valkoisen ympyrän sisällä. Tunnuksessa
on kirjaimet I.V.L.
Koneen vaiheiden jäljille pääsin Suomen Ilmailumuseon
ystävällisen henkilökunnan avustuksella. Sain tietoa potkuriin liittyvästä koneesta
ja lähdekirjallisuudesta.
Caudron C.60 oli ranskalainen alkeiskoulukone, joka oli
käytössä Utissa, Santahaminassa ja Kauhavalla. Vuonna 1923 Ilmailuvoimille ostettiin
30 konetta Ranskasta. Myöhemmin, vuosina 1927-1928, 34 konetta valmistettiin Suomessa Valtion Lentokonetehtaalla. Suomen Ilmailumuseon kokoelmiin kuuluu yksi näistä koneista.
Kirjoista selviää, että kokoelmamme potkuri on peräisin
yhdestä Ranskasta ostetusta koneesta, jonka rekisterinumero oli IE29 ja
7.5.1927 lähtien CA-29. Ilmailuvarikko vastaanotti ranskalaiset koneet vuosien
1923 ja 1924 aikana, CA-29 on vastaanotettu 17.10.1923. Ilmailukoulu on koneen
ottanut käyttöönsä 31.1.1924. Koneella on jouduttu useaan kertaan onnettomuuteen,
mutta kuolemaan johtaneita onnettomuuksia koneella ei tapahtunut. Korjattavana
kone oli usein. Maaliskuussa 1924 kone on mennyt laskussa nokalleen Viipurissa.
Kaksi vuotta myöhemmin, jälleen maaliskuussa, lentäjä on joutunut tekemään
pakkolaskun jäälle Kotkan lähellä ja kone on osunut puuhun.
Kirjassa ”Utin koneet siipi maassa” (Vesen & Siiropää
2008) on kuvaus onnettomuudesta:
”Tiistai 23.3.1926 klo 13.30. Kone oli suorittamassa pitkänmatkan
lentoa Santahamina-Utti-Santahamina. Paluumatkalla Utista moottori pysähtyi
magneettovian takia. Kone rikkoutui pakkolaskussa mantereen suunnasta kapeaan
merenlahteen Pyhtään Ängsvikin saaren
(Enviikinsaaren) pohjoispuolella noin 15 km Kotkasta länteen. Laskussa
oikea alataso osui rannalla kasvaneen männyn latvaan kuuden metrin korkeudella.
Rikkoutumiset olivat siksi vaikeata laatua, ettei rullaaminen jäätä myöten
Kotkaan voinut tulla kysymykseen vaan lennolla mukana ollut mekaanikko purki
koneen ja vei sen hevosella Kotkan rautatieasemalle.”
Viimeiseksi kone on ollut käytössä Ilmailukoululla
Kauhavalla. Koneen viimeinen lento päättyi pakkolaskuun Kauhavan kentälle
30.5.1932. Lentotunteja koneelle kertyi 985 tuntia. Kuudella Caudron C.60 -koneella lennettiin yli
1000 tuntia.
Caudron C.60 -koneissa oli Clerget-moottori. Jukka Raunion
kirjassa ”Valtion Lentokonetehtaan historia” on kuvaus koneen käynnistämisestä.
Kuvauksen perusteella koneen käynnistäminen oli aikamoinen näytelmä. Moottorin
käynnistämiseen tarvittiin vähintään kaksi miestä, josta toisen tehtävänä oli
kiskaista varsinainen käynnistäjä pois potkurin läheltä koneen käynnistyttyä. Saattoi käydä niinkin, että kone karkasi ja
meni nokalleen. Näin tapahtui Utin kentällä 28.9.1923 IE 22 –koneelle. Koneen
potkuri särkyi. Utista on viimeinen
maininta Caudron C.60 –koneelle tapahtuneesta onnettomuudesta syksyltä 1928.
Onnettomuudet olivat yleisiä ja koneita jouduttiin
korjaamaan usein. Vuoteen 1928 mennessä Ranskasta hankituista koneista 13 oli
jo poistettu käytöstä. Viimeiset Suomessakin valmistetut koneet poistettiin
käytöstä vuonna 1936.
Lähteet:
Keskinen Kalevi, Partonen Kyösti &
Stenman Kari 2005: Suomen Ilmavoimat I 1918-1927.
Keskinen Kalevi, Partonen Kyösti &
Stenman Kari 2006: Suomen Ilmavoimat II 1928-1940.
Airio Pentti & Viinikainen Sakari
2011: Etulinjassa itään ja länteen. Kouvolan seudun sotilashistoria
1400-luvulta 2000-luvulle.
Raunio Jukka 2005: Valtion Lentokonetehtaan
historia, osa I.
Vesen Jukka & Siiropää Heimo 2008:
Utin koneet siipi maassa. Utissa toimineiden lentojoukkojen onnettomuuksia ja
vaurioita 1918-1963.
Mielenkiintoista.
VastaaPoista