Tämä laite on jäätelökone. Sillä on valmistettu jäätelöä
Kirjokiven kartanossa, todennäköisesti 1930-luvulla.
Kirjokiven kartano sijaitsee Valkealassa. Kartanon
rakennutti vuorineuvos Rudolf Elving (1849-1927),
helsinkiläinen asianajaja, varatuomari ja teollisuusmies, Voikkaan
paperitehtaan perustaja ja Kymi-Yhtiön johtaja 1904-1908. Kartano rakennettiin
todennäköisesti 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa. Kirjokiven kartano muodostui
laajasta puistoalueesta, viljelysmaista ja metsäaluista. Laajimmillaan, 4600
ha, Kirjokiven kartanon maa-alueet olivat 1900-luvun alussa. Vuorineuvoksen
kuoleman jälkeen kartano siirtyi Elvingin pojalle. Vuonna 1963 Kouvolan
kaupunki osti Kirjokiven kartanon kesäsiirtolatoimintaa varten. Nykyään
kartano on yksityisomistuksessa.
Kouvolan kaupungin aikana 1970-luvulla kartanosta talletetiin museokokoelmiin esineistöä sekä arkistoaineistoa.
Vanhoista kodinkoneista (ja kodin hoidosta ja elämästä
ylipäätään) on olemassa kaksi aivan mahtavaa lähdeteosta; Emännän tietokirja
(1932) ja Matilda Langelt’in Täydellinen käsikirja perheenemännille (1885). Emännän
tietokirja kertoo jäätelön valmistamisesta seuraavaa:
”Jäädyttämiseen käytetään nykyjään melkein yksinomaan erikoisia
jäätelökoneita, joissa jäätelö erikoisen laitteen avulla saadaan olemaan
yhtämittaisessa liikkeessä, niin että eri osat joutuvat olemaan kylmän
ulkopinnan kanssa kosketuksissa, kunnes jäätyminen on päässyt hyvälle alulle.
Säiliö, jossa jäädytettävä aine on, ympäröidään hienonnetuilla jäillä, johon
kerrosten väliin on pantu suoloja, jotka sulaessaan sitovat paljon lämpöä.
Kolme osaa lunta tai jäätä ja yksi osa keittosuolaa toisiinsa sekoitettuna
antavat n. -20 C. Jäät saadaan helposti pienennetyksi panemalla ne säkkiin ja
lyömällä niitä vasaralla tai kirveen perällä. Tasaisia ja pirstoutumattomia
palasia saadaan, jos paloitteluneuvoina käytetään terävää, isoa naulaa ja
vasaraa. Jäätelökoneeseen pantavien aineiden tulee olla aivan kylmiä. Kun seos
on jäätynyt sakeaksi, otetaan väännin siitä pois, jotta se ei rikkoutuisi
jäätelön jäätyessä kovemmaksi.”
Kuvituksena on Kirjokiven kartanon jäätelökoneen näköinen
laite.
Matilda Langlét neuvoo:
”Jäätelön valmistamista varten on nyt jo saatavissa jäätelökoneita
noiden tavallisten ”jäätelömalkkien” sijaan, mutta koska nuo ensiksimainitut
eivät liene vielä tulleet yleisemmin käytäntöön, selitetään tässä rouva
Zetterstrandin mukaan), miten jäätelöä näissä viimeksi mainituissa on
valmistettava. Jos ostaa Kockum’in jäätelökoneita (jotka tässä alempana ovat
kuvatut ja joita saa mistä hyvin varustetusta astiakaupasta hyvänsä) saa niiden
mukana neuvon koneen käyttämiseen kuin myöskin osviittoja parin jäätelölajin
valmistamiseen.
Tavallinen jäätelömalkki pannaan korkeaan, tapinreijällä varustettuun
sankoon tahi soikkoon, joka on puoleksi täytetty murskatulla ja kerroksittain
karkean suolan kera olevalla jäällä. Malkin ympärille pannaan taajaan jäätä
sekä suolaa ja kannelle jäätä, vaan ei suolaa. Hetken kuluttua otetaan tämä jää
pois, ja kansi nostetaan pois malkin suulta. Seos josta jäätelö on
valmistettava, kaadetaan sitte malkkiin, jota puoli tuntia on pyöriteltävä
ympäri; jäätelölapioisella (kolmen sormen levyinen, koivupuusta tehty,
pitkävartinen, pieni lapioinen) hämmennetään sitte jäätelö ympäriinsä laidoilta
ja pohjalta, ja pyöritellään jälleen, kansi suulla, hetken aikaa ympäri.
Jäätelöä on nyt sangen usein lapioisella hämmennettävä. Kun se käypi niin
sakeaksi, että siitä voi lusikalla lohkaista viipaleita, on se valmista.
Sill’aikaa on tietysti osa jäästä ennättänyt sulaa, ja vesi lasketaan sangossa
olevasta tapinreijästä pois; muu jää pakataan jäätelömalkin ympärille, jonka
annetaan olla sinänsä, kunnes jäätelö on nautittava.”
Jäätelöä siis valmistettiin kotioloissa, mutta ostaakin sitä sai. Kouvolassa Juho Mannerin kahvila- ja konditorialiikkeessä alettiin valmistaa jäätelöä tehdasmaisesti jo vuonna 1926. Ensimmäinen ilmoitus jäätelötehtaasta julkaistiin Kouvolan Sanomissa 26.6.1926.
Kouvolan katukuvaan ilmestyi Mannerin jäätelörattaat
heinäkuussa 1926. Ilmoitus Kouvolan Sanomissa 10.7.1926:
Tämä kuva, jossa näkyy myös jäätelörattaat, on
otettu Kauppalan- ja Valtakadun (nykyinen Kouvolankatu) risteyksestä
todennäköisesti kesällä 1926. Melkein samassa kohdassa on nykyään kesäisin jäätelokioski.
Lähteinä tekstissä mainittujen teosten
lisäksi:
Kanerva, Osmo 1988: Vuorineuvos Rudolf
Elvin ja Valkealan Kirjokiven kartano n. 1895-1952. Anson Oy.
Talvi, Veikko 1984. Kouvolan historia II.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti